Farbror Blåbär presenterar sig

· 250 ord · 2 minut(er) att läsa

Media Culpa länkar till 24nt:s webbplats. En webbplats som gör att jag ställer mig än mer frågor än de jag hade i förra inlägget.

Webbplatsen har samma text som i den annonsbilaga som NT skickade ut med sina tidningar förra tisdagen. En annonsbilaga som man inte riktigt verkar ha någon klar målgrupp för. Vill man vara snäll är den riktad till tänka annonsörer, är man mindre snäll är den riktad till de egna medarbetarna. Hur som helst är texten samma.

Målet är att erbjuda de som bor inom vårt upptagningsområde såväl fördjupningar som ständigt uppdaterade lokala nyheter och lokal information. I papperstidningen, på webben och i tv. Det kallas flerkanalspublicering.

Flerkanalspublicering säger ni? Låt oss läsa nästa stycke:

Förberedelserna för att sända tv har pågått under lång tid. Ett antal tidnings- och mediehus i Danmark, Norge och Finland har besökts. Tv-konceptet fann vi i Ålborg i Danmark. Det bygger på att du skall kunna se tv när du själv har tid. Läs mer om konceptet längre fram i denna tidning. [Min fetning]

Det kallas »publicera samma sak i flera kanaler utan att ha koll på vad man publicerar«. Och borde inte själva innehållet i kanalen ha en ganska central roll i en TV-kanals webbplats?

Med 250 års erfarenhet kanske ni kan producera en tidning. Hur bra ni är på TV-produktion återstår att se–men genom att producera en webbplats utan egentligt innehåll och bara diverse tunn kringinformation (och bilder med låg kvalitet) övertygar ni inte om att ni fullt behärskar flerkanalspublicering.