När jag lyssnade på diskussionerna om Google Talk i utgåva nummer fyra av Utbyggarna igår funderade jag på annons- och sökmöjligheterna i IP-telefoni. Henrik gissade på att Googles intresse i IP-telefoni låg i screen estate, dvs. ytterligare ett program i datorn som stjäl lite utrymme på skärmen, och att därifrån locka till den inkomstbringande sökningen.

Men frågan är om man inte kan få in annonser och sökning direkt i själva konversationerna. En röstigenkänning av konversationen skulle gå bet på en hel del av vad som sägs men kanske skulle det bli tillräckligt bra för att hitta nyckelord att servera Adwords på? Om man tittar på HP:s SpeechBot verkar det som det.

SpeechBot tillämpa röstigenkänning på ett antal olika ljud- och videofiler som finns tillgängliga på webben och låter folk söka.

Varför skulle då användarna slösa CPU-kraft på att köra röstigenkänning? Jo, för att kunna söka i konversationerna efteråt. Utöver den samtalslogg som Erik pratade om skulle man kunna söka på ord och få upp samtal med information om tidpunkt och samtalspartner.

Frågan är hur samtalet skulle fortgå efter att annonser dykt upp på skärmen. Skulle motparten låta halvt borta när hon börjar klicka runt på webben efter att ha fått något bra tips på en produkt (som när man märker att skärmsläckaren gått igång genom att motparten inte hänger med lika bra i konversationen)?