Daytona Sessions: Johan Ragnevad, Incode

· 314 ord · 2 minut(er) att läsa

5 år – en evighet på Internet, »snart« hos mobiloperatörerna 🔗

Johan Ragnevad har arbetat med tjänste- och affärsutveckling för mobiloperatörer och -leverantörer i Sverige och utomlands i fjorton år. På sistone har Johan medverkat i sjösättningen av två av världens färskaste 3G-operatörer, i Malaysia och Polen.

Telekom- vs. Internetindustrin 🔗

2001 analys av 3G-licenser: Priset för röstminut skulle falla väsentligt. Intäkterna från mobildata behövde höjas och därmed höja hastigheterna betydligt mot i 2G. IP som transportlager och horisontalisering möjliggör för tredjepartsleverantörer att leverera tjänster.

GSM innebar att mobiletelefonen blev en personlig produkt och ökade ökningstakten markant. Men betydligt långsammare än ökningen för Internets tillväxt i Sverige (trendbrott i och med hem-PC:n).

Tjänster på webben behöver inte ha sex sigma tillgänglighet. (Planekonomi vs. marknadsekonomi) .

Telekomindustrins närmande av Internet med WAP och liknande har inte slagit. Idag är det fortfarande bara röst och SMS som är stort.

HSDPA/EDGE innebar en liten ökning av mobil datatrafik, med flat fee blir ökningenmarkant. _Nu_ är mobilt Internet här.

Mobiltelefonen är avgörande för abonnentens köpbeslut. Operatör och abonnemang är inte så intressanta. Exempel iPhone där man först i och med aktiveringen i iTunes väljer abonnemangsform. Ny affärsmodell med intäktsdelning för tillverkaren. (Exempel: Nokias Ovi.)

Vodafone lämnar Live och rider på Internetvarumärken.

Valet för telekomindustrin:

  • bit-pipe: flatrate och låta tredjepartsleverantörer närma sig kunderna
  • skapa API-er för betalning och liknande

Ingen femårsplan för Internet. Telekomindustrin hinner inte hänga med den snabba Internetindustrin som inte har samma tekniska, organisatoriska och ekonomiska ryggsäck.

Frågor 🔗

Kan det inte bli en kombination av dataleverantör och pakterade tjänster?

Ja, portarna har öppnat. Tre har tagit steget med Skypetelefonen.

Finns det exempel på renodlade mobilapplikationer?

Mobile advertising är ett buzzword. Det råder delade meningar om det kommer kunna levereras. Det finns exempel på mobila marknadsföringstjänster som utnyttjar kunskaper om vem mottagaren. I Europa är man försiktigare med integriteten än i Sydosteuropa.

*[HSDPA]:High Speed Downlink Packet Data Access