Daytona Sessions: Henrik Torstensson

· 292 ord · 2 minut(er) att lÀsa

Utan kristallkula 🔗

Vi vet inte vad som kommer hÀnda i framtiden. Vilka indikatorer kan vi anvÀnda för att göra (mer) kvalificerade gissningar kring vilka InternettjÀnster som kommer att bli populÀra?

(applÄd 1)

Citerar Samuel Clemens och William Gibson.

1. TillgĂ„ng 🔗

2001: ADSL. Bredband förutsÀttning för communities och webb-TV. Framöver en liknande utveckling för mobilen. Mobiloperatörerna gÄr till flatrate. TjÀnsterna blir bÀttre. Samma tjÀnster som pÄ webben Gmail, Google Maps men anpassade för en skÀrm som fÄr rum i handvÀskan.

2. Distribution 🔗

Viral marknadsföring rÀcker inte fullt ut för att nÄ massan. Med en lönsam affÀr kan man nÀrma sig medieföretagen och skapa partnerskap. Viral marknadsföring Àr ett bevis pÄ att man byggt en bra tjÀnst, inte frÀmst en marknadsföringsmetod.

3. Billigare teknik 🔗

(den vanliga)

BÀttre filmcodec (i Flash) och billigare bandbredd har pÄ ett Är möjliggjort en förbÀttring av strömmande video frÄn frimÀrksstor bild till betydligt större.

4. Annonsering 🔗

Sökordsannonsering kommer uppenbarligen driva mest pengarna under de nÀrmaste fem Ären. Större möjlighet att styra mot rÀtt mÄlgrupp. Samma möjligheter kommer Àven i andra annonssystem, t.ex. Facebook som kommer med sitt system nÀsta vecka dÀr man riktar utifrÄn profilinformation. Fördubblad CTR hos Myspace efter försök med riktade annonser.

Surfhistorik, registreringsdata bildar underlag för annonser.

5. Social publicering 🔗

Drivkraften för anvÀndare Àr att skriva av sig, kommunicera. I mobilen (Twitter, Jaiku), fotodelningstjÀnster (Bilddagboken) för att visa vÀnner vad man gjorde i helgen.

(applÄd 2)

FrĂ„gor 🔗

Finns det nÄgra hot vad gÀller lagstiftning?

Annonseringsbiten. De flesta teknik- och mediebolag Àr för dÄliga att kommunicera vad man behöver personlig data till. Varför ska ni ta data om mig för att visa annonser? Det finns lagar om cookies redan. Det gÀller för bolagen att tala om vad de gör.

(applÄd 3)

*[ADSL]:Asymmetric Digital Subscriber Line *[CTR]:click-through-rate