Knalltorsk

· 224 ord · 2 minut(er) att läsa

På ena sidan tidningarna och på den andra sidan oss stackars läsare som försöker finna någon vettig information.

Uppkopplat, 11 okt: Ica Kurriren [sic!] fördubblade andelen söktrafik

Det mest intressanta för egen del var att höra Fredrik Zillén på ICA-Kuriren berätta om deras arbete att ranka bättre i sökmotorerna. ICA-Kuriren har på bara några månader ökat andelen besökare från sökmotorerna från 20 procent till 40 procent på några månader.

Beta Alfa 2.0, 31 okt: Fula tidningsfiskar i sökmotorerna

Söker man efter ett svenskt namn eller ord är chansen stor att man ser ICA Kuriren dyka upp via en specialsida med texten “Ämnessidan med ICA-kurirens bästa artiklar om…”. Klickar man på en sådan länk kommer man till en sida som alltså visar Google-annonser.

(se även Anteckningsboken: Fler drabbade av ICA Kuriren profitering på läsarnas namn)

Jag undrar hur lång tid det kommer ta för tidningsföretagen att inse att det kanske inte är rätt väg till framgång att alienera sig mot läsarna. Ett annat fint exempel är att jag inte kan läsa en viss tidning från jobbet. Inte för att arbetsgivaren spärrat åtkomst till webbplatsen utan för att tidningen spärrat åtkomsten. (Som tur utan att lyckas med det man förmodligen försökt hindra.)

Och mitt i allt det här finns KB som ska försöka spara undan materialet till eftervärlden. Det kan inte vara lätt.

*[KB]:Kungliga biblioteket