Är Sampo finska för sambo?

· 374 ord · 2 minut(er) att läsa

Joakim Jardenberg skriver idag att allt är arbetsmaterial. Jag vet inte riktigt vad han menar men det fick mig att tänka på ett inlägg som legat opublicerat sedan 4 maj. Eftersom jag inte riktigt har någon styrsel på inlägget och antagligen inte skulle få det om jag lät det fortsätta ligga kan jag lika gärna publicera det nu och hoppas att jag framöver kommer på vad jag vill ha sagt.

Dagens Industri skrev i helgen om att Danske Bank skulle försöka sälja sin verksamhet till Sverige. (Vilket banken själv förnekar.) Jag har tidigare skrivit om mina erfarenheter med Danske Bank (Östgöta Enskilda Bank).

Banken agerar under ett antal olika namn i Sverige. Östgöta Enskilda Bank (som var den bank som köptes upp) heter just det enbart mot kunder i Östergötland och Stockholm. I övriga områden verkar man under olika lokala namn, främst Provinsbanken Foo (där Foo är namnet på regionen). Det närmsta företaget med en liknande strategi är Länsförsäkringar som heter Länsförsäkringar Foo (med undantag av Dalarnas försäkringsbolag och Östgöta Brandstodsbolag). I det fallet handlar det dock om något mer autonoma delar med gemensam portfölj. Den del av de forna Sparbankerna som numer är Swedbank har lämnat den strategin medan det fortfarande finns en del helt (t.ex. Sparbanken Finn) eller delvis fristående sparbanker (t.ex. Sörmlands sparbank eller Valdemarsviks sparbank) som syns under lokalt namn.

I Sverige har Danske bank alltså valt att behålla/vidareutveckla varumärkesportföljen med lokala varumärken. Det har varit till den grad att man som kund inte haft någon fördel att ha använt bankens egna uttagsautomater i hemlandet Danmark framför andra danska bankers. Avgiften för kontantuttag var lika hög oavsett.

Östgöta Enskilda Danske Bank

Att behålla varumärkena som finns snarare än att byta till sitt eget känns som en bra strategi om man redan från början tänkt att sälja vidare. Likaså är det ett bra sätt att visa på lokal förankring trots att huvudkontoret ligger i ett annat land. En annan fördel är att man inte smutsar ner det egna varumärket när man misslyckas med att konsolidera sitt eget och den inköpta bankens IT-system (något Danske bank lyckats med i både Sverige och Finland).

Uppdatering 5 juni: Joakim har skrivit ett inlägg på Mindpark om konferensen Moving Images (som hölls i Malmö den 4 juni) och arbetsmaterial.