MTD: Tobias Strömvall, Massive Entertainment

· 433 ord · 3 minut(er) att läsa

Att vara anställd på ett av Sveriges hetaste dataspelsföretag

Från programmet:

Möt Tobias Strömvall, Cinematics Lead på det svenska dataspelsföretaget Massive Entertainment. Företaget är, med världen som marknad, idag en framstående tillverkare av spel och interaktivt underhållande mjukvara. De har bland annat tillverkat spelet ’Ground Control’, men har även skapat mobilspel, SMS och WAP plattformar samt flera titlar för PC. Under årens gång har de vunnit, både nationella och internationella priser för deras produktioner.
Tobias kommer att berätta om hur han kom in i branschen, men även hur han praktiskt arbetar med bland annat motion capture och utvecklingsmodeller. Sist men inte minst visar han upp bitar av ett skarpt projekt från koncept till färdig produktion.

72-96

Fotograf, säljare, bilmekaniker, fastighetsskötare

Försäkringspengarna från en Mustang gick till en Pentium 90 året 1996. Köpte massor av spel. Byggde nya banor och testade. Lekte med 3D-motorer, bygga egna objekt.

Massive startades 1997 i Ronneby. Han sökte dit. Grundaren hade gått i samma klass på T. Första spelet för alla inblandade blev Ground Control. Ingen projektstyrning förrän på slutet. Företaget ligger numer i Malmö.

Ett projekt har flera roller: producent, projektledare, gamedesigner, lead artist etc.

Cinematicsteamet består av fem personer: team lead, tech director, 2D guru och animator. Alla kan 3D.

Uppdrag är intros till spel, cut scenes, mässpromotionsmaterial, teasers, game concept mockups.

Utveckling enligt vattenfallsmetoden (RUP): kravspec -> produktion -> revision och enligt EVO - allt är inte skrivet i sten, man kan ändra features efter hand och en produktionsfas på 2 veckor innan test och sedan revision och sedan iteration. Man har alltid något spelbart till skillnad mot i vattenfallsmetoden där det dröjer.

»Vad du än gör så arbetar du för spelet och för att spelaren skall få en så komplett och fängslande totalupplevelse som möjligt.«

Svårt att få dokumentation att fungera, men det är viktigt.

Story document från beställaren är lag. Item list är en lista över saker att göra. Storyboard (animatics, videosnuttar, conceptual art)

Katalogstruktur!

Namnstandard! Inte delete_me!

Stapelfahrer-Klaus

Motion Capture
Utgår från animatics och dialoger. Spela in videofilmer med sysadmins etc. som slänger sig bakom stolar. Animationslista skapas. Talents beställs utifrån det. Erfarenhet från motion capture är bra (fullgod motorik är riktigt bra, inte sysadmins). Viktigt att skelett överensstämmer med datan.

Kostnader: din tid, arvode till talents/stunts, studiohyra, scenbygge etc.

Kvalitet beror på previs., talents, upplösning (square size), dokumentation (hålla reda på bra inspelningar) och referensmaterial.

Bättre anlita egen studio än skaffa egen utrustning (dyr utrustning och lokaler).

Möjligheter med mo-cap: omedelbar återkoppling, kan addera godtyckliga objekt, hästar (vill ha mo-cappad häst), bågar och wire stunts.

Viktigt är att ha moduläritet, previsualisera.