Daytona Sessions: Joakim Jardenberg
The Vanishing Newspaper
I en bransch som allt för länge stuckit huvudet i sanden händer det äntligen saker. Men det är ingen lätt match. Hur ska de gamla mediehusen se till att spela någon som helst roll 2012?
Vinka åt människorna i glasburen överst.
Göran Persson:
Jag nöjer mig allt oftare med nätet och struntar i papperstidningen. Jag tycker papperstidningen är klumpigare. … Det går mycket fortare att ta musen och klicka mig fram. Papperstidningen håller på att bli överflödig.
Mindpark ska få medieföretagen att överleva även om papperstidningen inte gör det. Ska inte gråta över spilld mjölk i tidningens fikarum.
Hushållstäckningen i Helsingborg: har sjunkit från 75 procent 1990 till 56 procent 2005.
Fyller på med andra kanaler för att kompensera papperstidningen: hd.se, Xtra etc. för att öka räckvidden.
HD + NST + LP + hd.se
HD fyller motsvarande Olympia varje dag.
Får inte betalt för innehållet, ju! Fick det inte med morgontidningen heller, allt gick åt till tryck och distribution.
Konstigt att SIME blir så lyckligt att få en pappersbilaga gjord på döda träd. En nostalgi över papperstidningen finns kvar, som hos Aftonbladet där man blir tryckt som bloggare om man är riktigt duktig.
De är de digitala kanalerna som ökar. hd.se har femfaldigat sina besök från 2003 (20 000) till 2006 (100 000).
Vi kan sälja
Morgontidningen har alltid agerat på den lokala marknaden och känner den. HD-tidningarna har 180 år på nacken. De stora familjeföretagarna äter söndagsmiddag med chefredaktören.
Vi har räckvidden
Mindpark-sajterna har 800 000 besökare per vecka.
Vi har kompetens
(Kan inte säga att våra journalister är så himla duktiga.) Det användarskapade innehållet är ganska tunt, det rör sig långt ute i den tunna delen svansen.
Vi har fattat att vi inte fattar
Få de andra att förstå att de inte förstår.
Smartskallarna med idéer om nya tjänster bör inte betrakta mediehusen som idioter utan försöka samarbeta.
Lars Ander (NWT) om Facebook:
Problemen är min fax, för mejlen kommer ut den vägen. ### Frågor
Hur länge kommer dagstidningarna vara på piedestal?
Det beror på om du frågar någon på DN eller utanför DN. Frågar du mig kommer dagstidningarna snabbt att ramla ner. DN och SDS har satt sig själva på en oerhört hög piedestal. När man inser att man inte har råd att distribuera tidningen som man gör. De har stora krigskassor så det är svårt att säga om det sker om fem eller trettio år.
Hur ska man kunna ta lika bra betalt för webbens eyeballs som tidningens?
Det gäller att vi får samma uppfattning om räckvidd på de olika medierna. Sedan handlar det om att kunna ta betalt. Tidningarna är gröna på när det gäller att sälja på sajterna, på papper har man sålt i hundratals år. Ekonomin i papperstidningen är för bra för att vara sann, webbens ekonomi är tvärtom lägre än vad den borde.
NWT hade väl premiär för sin webbplats i år. Hur länge kan man inte fatta och ändå överleva.
Lars Ander har låtit HD och andra få dra utveckling tekniskt och affärsmässigt och väntat med att gå in tills man kunde tjäna pengar på det.
Vad tror ni om rörligt?
Jag tror jättemycket på rörligt. Vi har enormt underskott på rörlig bild. Nu filmas det som mest var fjortonde dag. Men vi ska inte göra TV. Jag är oerhört less på begreppet webb-TV. Det finns ett utvecklat koncept på nätet med text i botten kryddad med grafik, faktarutor, ljud och video. Man sätter sig inte vid en skärm och tänker nu ska jag insupa lokala nyheter och ägna all uppmärksamhet åt det.
Uppdatering 18.42: Bilderna från föreläsningen finns att se på Slideshare
Uppdatering 4 november: