Kristofer Arwin

Founded Pricerunner together with two other guys.

Strategies to avoid Bust 2.0.

Tror inte det kommer bli en andra .com-krasch. Det finns dock många likheter mellan slutet av 90-talet och nu. Mycket hype om startups även nu. Det finns saker att överväga om man vill lyckas.

Strategin att starta ett bolag för att sälja snart är inte hållbart.

Strategi med ett längre perspektiv har fortfarande en stor risk att fallera

  • Finns det efterfrågan
  • Om det finns efterfrågan, kan du bygga en bra produkt/tjänst? På nittiotalet fanns efterfrågan men ingen kunde bygga en bra tjänst
  • Finns det efterfrågan och du kan bygga en bra tjänst kan du räkna med att det finns andra som tänkt samma sak och som kommer att konkurrera med dig.
  • Återstår: utförandet. Måste bygga en organisation, skaffa rätt folk och sköta marknadsföring.

Fokusera på att ge användarvärde.

Major differences between Web 1.0 and 2.0

Ingen fokuserar på burn rate längre. Tidigare gav hög burn rate mer press.

Nu är det svårt att få seed capital i Sverige.

The new project – TestFreaks

Pricerunner is about finding the lowest prices. This time about finding the best product based on your preferences. Launch planned summer 2007. Forum öppnas just nu

UGC.

Wisdom of freaks.

Aggregated content. News, blogs and forums on the net is aggregated.

www.testfreaks.com/forum/

–- Q&A

Två största faktorerna för lyckande:

  • Vi förstår affärsmodellen. Är ingen prisjämförelsesajt utan skapa partnerskap med sådana.
  • Teknik och att hålla en snabb utvecklingstakt.