Det tog en vecka efter att det självpåtagna strulet började innan Expressen började ge sig i från RSS-flöden som både har aktuellt innehåll såväl som någorlunda korrekt uppmärkt. Senast jag kollade igår kväll lämnade de ifrån sig flöden som enligt XML-deklarationen skulle vara i teckenkodningen UTF-8 men där innehållet var i ISO-8859-1. Detta gjorde att XML-transformer av innehållet misslyckades.

Frågan om man ska ge upp kampen om valida RSS-flöden har i och för sig tagits upp tidigare, bland annat av Mark Pilgrim ett antal gånger. Men av ett medieföretag ska man kunna förvänta sig att material levereras enligt någon sorts standard eller åtminstone att man inte försämrar det man levererar utan förvarning (här talar jag förstås inte om den journalistiska kvaliteten utan den rent tekniska).

Nu återstår för Expressen att använda sig av giltiga datumfält (det saknas ett komma samt ordningen på dag och månad är fel1) samt att ikonen är för bred(!). Sedan är förstås Expressens namnrymdsutökning som getts prefixet blogChannel och angett http://www.expressen.se/rss lite märklig. Var någonstans finns denna utökning dokumenterad för utomstående och hur är det tänkt att RSS-läsarprogrammen ska behandla dessa element, om det nu hade förekommit några sådana i flödet?

1 Passagens bloggtjänst har också fel på datumfältet i sina RSS-flöden. Här är det istället veckodag som saknas. Månhus har i skrivande stund fel på ett ogiltigt tecken, vilket ofta blir följden om man klistrar in citat och inte har en programvara som filtrerar innehållet ordentligt. Dessutom finns det lite krockande id:n samt relativa URL-ar som borde vara absoluta.